Monday, October 18, 2010

Dr. Ahmad Chalabi dan Penjajahan Iraq 2003 (Bahagian 2)

Chalabi - 'Orang Kita' di Baghdad

Lahir tahun 1945, Chalabi adalah keturunan dari keluarga kaya, keluarga oligarki Syiah dengan hubungan dekat dengan monarki Hashemite yang ditubuhkan di Iraq selepas Perang Dunia I oleh Lawrence, Gertrude Bell dan kerajaan penjajah Inggeris. datuk Chalabi bekerja di sembilan posisi kabinet Iraq yang berlainan, ayahnya adalah seorang pegawai kabinet dan presiden senat boneka Iraq. Pada tahun 1958 kerajaan monarki berkecai apabila pegawai tentera koalisi dan Parti Komunis Iraq memimpin revolusi yang telah menggulingkan Raja Faisal II. Keluarga Chalabi mula berpecah.

Semasa usia muda Chalabi tinggal di Jordan, Lubnan, United Kingdom dan Amerika Syarikat, di mana ia menghadiri MIT sebelum mendapatkan gelaran doktor (PHD) matematik di University of Chicago. Dia mengajar matematik di American University of Beirut. Pada tahun 1977, Putera Mahkota Hassan dari Jordan menjemput Chalabi ke Amman untuk menubuhkan Bank Petra, sebuah institusi kewangan yang kemudiannya segera menjadi bank komersial kedua terbesar di Jordan.

Dalam sebuah episode 1989 Ogos yang masih menjadi kontroversi, bagaimanapun, kerajaan Jordan telah menyita Petra Bank di bawah undang-undang darurat, menangkap peniaga-peniaga mata wang utama dan menggunakan bank pusat Jordan untuk mengepam $ 164 juta ke Bank Petra dan institusi-institusi yang bersekutu untuk mengawal kecairan . Untuk mengelakkan dari ditangkap, Chalabi melarikan diri ke luar negara "secara misteri," menurut sebuah rencana Financial Times pada tahun 1989. Pengasas Institut Hudson, Max Singer mengatakan bahawa Putera Hassan secara personal telah membawa Chalabi ke sempadan Jordan, membantunya melarikan diri. Chalabi akhirnya diadili oleh mahkamah Jordan dan dihukum 22 tahun kerja keras atas tuduhan penggelapan, penipuan dan penyelewengan wang. Dia dilaporkan berjaya meloloskan diri dengan membawa aset lebih daripada $ 70 juta.

The INC menawarkan satu versi yang berbeza. Menurut Zaab Sethna, jurucakap INC, Raja Hussein dari Jordan melaksanakan rampasan kuasa bermotif politik terhadap Chalabi dalam koordinasi dengan Iraq kerana Chalabi "menggunakan bank untuk membiayai kumpulan pembangkang Iraq dan banyak mengkaji tentang pemindahan senjata haram kepada Saddam." Kerana Petra Bank mempunyai maklumat orang dalam tentang perdagangan Jordan-Iraq, Chalabi menggunakan kedudukannya untuk memberi menyogok perisikan tentang transaksi perdagangan Iraq dengan CIA. Kerana Chalabi sudah aktif dalam kumpulan pembangkang anti-Iraq dan mempunyai hubungan dengan Perle, mungkin bahawa perkiraan Chalabi adalah benar.

Bukti lebih lanjut motif politik disebalik balik penyitaan Petra Bank dan hubungan perisikan Chalabi : Peguam Amerika yang mewakili, Petra Bank Washington DC adalah bekas Setiausaha Pertahanan Caspar Weinberger. Dan ketika melarikan diri Chalabi ke luar negeri, risalah-risalah tak dikenali tersebar melaporkan hubungan Chalabi dengan kumpulan-kumpulan Syiah Iraq dan Syiah Iran, semua dalam konspirasi yang samar-samar terhadap Iraq dan Jordan. (Selama perang Iran-Iraq dan pencerobohan Iraq ke atas Kuwait pada tahun 1990, Jordan - selalu berhati-hati menyeimbangkan antara "Iraq dan tempat yang keras," sebagaimana Raja Hussein mengatakan -. kecenderungan terhadap Iraq. Selepas itu, Raja Hussein menjauhkan diri dari Baghdad dan akhirnya berdamai dengan Chalabi. Hukuman penjara kerana tuduhan penipuan bank dilaporkan telah dibatalkan oleh anak Raja Husein, Abdullah.)


Bersambung..

Bahagian satu

No comments:

Post a Comment