Saturday, December 18, 2010

Website Syiah : Kedua tertuduh dibenar ikat jamin

Agensi Berita Ahlul Bait (ABNA.ir) - Kuala Lumpur, Hakim Mahkamah Syar'i Saiful Aziz Jamaluddin membenar seorang ulama warga Iran dan seorang aktivis Syiah yang ditahan dalam majlis mengenang kesyahidan Imam Husain (as) malam tadi diikat jamin dua ribu ringgit setiap seorang. Januari depan ditetapkan sebagai sebutan kes.

Tidak ada pertuduhan yang dibaca dalam persidangan mahkamah siang tadi kerana pihak Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) masih meneliti kes ini.

Kes disiasat di bawah Seksyen 12 kurungan C dan jika disabitkan kesalahan boleh didenda RM3000 setiap seorang dan penjara 2 tahun atau kedua-duanya sekali.

Buletin Utama TV3 sebentar tadi melaporkan bahawa: "Menurut pengarah JAIS, Datuk Mohammed Khusnin Munawi, antara fahaman kumpulan itu melawat makam Saidina Hussein sudah cukup bagi mendapat tempat di syurga, selain menganggap menunaikan haji tidak wajib, serta menetapkan 10 Muharram hari menyeksa tubuh badan sendiri untuk memperingati kematian pemimpin mereka".

Pernyataan ini tidak ada kaitan dengan Syiah Imamiyah sama sekali dan komuniti Hawzah Imam Ridha Gombak dijangka akan mengambil tindakan undang-undang ke atas Mohammed Khusnin kerana tuduhan palsunya itu.


http://www.abna.ir/data.asp?lang=15&Id=217173

No comments:

Post a Comment