Thursday, December 30, 2010

Fahaman Syiah kelirukan akidah

SHAH ALAM – Ilmuwan agama menyifatkan fahaman Syiah tidak sesuai untuk diamalkan oleh umat Islam di negara ini kerana mengelirukan dan bermasalah dari sudut akidah.

Pensyarah di Universiti Islam Antarabangsa, Zaharuddin Abd Rahman berkata, walaupun orang berfahaman Syiah itu adalah Islam tetapi ajarannya bertentangan dengan fahaman Ahli Sunnah Wal Jamaah yang kita pegang di negara ini.

Katanya, ini jelas melalui perlakuan fahaman Syiah antaranya menyanjung sahabat Rasulullah, Saidina Ali secara keterlaluan, menolak hadis yang diriwayatkan oleh Ahli Sunnah Wal Jamaah sekalipun hadis Mutawir dan mengkafirkan para sahabat Rasulullah.

“Penyelewengan dari sudut syariah pula adalah menolak ijmak ulama, qias dan mengamalkan nikah mutaah. Juga terlibat pelbagai penyelewengan umum seperti percaya ganjaran syurga jika menziarahi kubur Saidina Husin,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas pandangannya terhadap ajaran syiah di negara ini ketika mengadakan kunjungan ke Kumpulan Media Karangkraf, di sini semalam.

Baru-baru ini, isu Syiah meletus semula apabila 200 pengikut Syiah ditahan di sebuah rumah kedai di Taman Seri Gombak, Batu Caves, dipercayai tangkapan terbesar melibatkan pengikut ajaran itu.

Mereka dikatakan berbahaya kerana menganggap penganut Islam mazhab lain sebagai kafir dan halal dibunuh. Kumpulan pengikut Syiah tempatan itu menggunakan nama Hauzah Ar Ridha Alaihissalam.

http://www.sinarharian.com.my/SH/com/content/story8569819.asp

1 comment:

  1. DALIL KOK CUMA MODAL DENGKUL DOANG!!!! PARAH NASHIBI INI BUAT ARTIKEL

    ReplyDelete