Wednesday, December 22, 2010

Pemimpin Syiah Melayu Seru Hauzah Mereka Dibela

Berita penangkapan 200 penganut agama Syiah di Taman Sri Gombak baru-baru ini turut mendapat liputan negara luar termasuk media indonesia dan Iran sendiri. Apa yang menariknya sumber rasmi kerajaan Iran sendiri - Islamic Republic of Iran Broadcasting (IRIB) - datang melawat dan berjumpa dengan pemimpin utama Syiah melayu di Malaysia terkini yang bernama Syed Hasan al-Attas untuk membela suara-suara penganut agama ini supaya kedudukan mereka dibela oleh penganut agama itu di dalam dan di luar negara, khususnya Iran yang selama ini menaja jutaan ringgit menerusi kedutaannya untuk markas-markas syiah di Malaysia menurut maklumat penyelidikan JAKIM. Dalam wawancara dengan IRIB, pemimpin Syiah melayu itu secara jelas meyatakan penganut agama mereka merasa beruntung dengan kenyataan Menteri Dalam Negeri bahawa Syiah 'tidak berbahaya' kepada keselamatan negara.

baca berita di bawah :


Hawzah Imam Ridha (a.s.) mesti dipertahankan


Aktivis Syiah Malaysia ustaz Sayed Hasan Alatas mengeluarkan pernyataan tegas tentang peristiwa penangkapan jemaah Syiah Imamiyah yang menghadiri majlis Azadari di Hawzah Imam Ridha (a.s.), Gombak, Selangor.


Hawzah Imam Ridha (a.s.) mesti dipertahankan

Agensi Berita Ahlul Bait (ABNA.ir) - Aktivis Syiah Malaysia ustaz Sayed Hasan Alatas mengeluarkan pernyataan tegas tentang peristiwa penangkapan jemaah Syiah Imamiyah yang menghadiri majlis Azadari di Hawzah Imam Ridha (a.s.), Gombak, Selangor.

"Peristiwa penyerbuan Hawzah Imam Ridha adalah hal yang memprihatinkan. Hawzah Ar-Ridha mesti dipertahankan" kata Ustaz Sayed Hasan Alatas berkata kepada wartawan Islamic Republic of Iran Broadcasting (IRIB) pada malam Ahad (19/12) setelah mengadakan pertemuan dengan tokoh-tokoh pengikut Ahlul Bait di Malaysia.

Ketika ditanya tentang pelanggaran undang-undang oleh Hawzah Ar-Ridha, Ustaz Hasan Alatas mengatakan, "Itu tidak benar, walaupun sebelumnya ada maklumat mengenai pelanggaran undang-undang, tapi itu tidak benar".

"Dalam peristiwa Hawzah Gombak ada hikmahnya. Apalagi kami baru mendengar pernyataan rasmi dari Menteri Dalam Negeri Malaysia yang menegaskan bahwa Mazhab Ahlul Bait as tidak berbahaya." Katanya lagi, "Jika tidak ada kes ini, pernyataan itu kemungkinan tidak keluar. Pernyataan rasmi itu sangat menguntungkan para pengikut Ahlul Bait a.s. di Malaysia".


http://www.abna.ir/data.asp?lang=15&id=218016


1 comment:

  1. Assalamualaikum
    Macamana saya nak mempelajari tentang Mazhab Ahlul Bait

    ReplyDelete