Saturday, December 18, 2010

Bendung sebelum terlewat

KUALA LUMPUR: Ajaran Syiah boleh merebak dan berakar umbi di negara ini, malah tidak mustahil mencetuskan tindakan melampau sekiranya tidak dibanteras dari awal, kata Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Jamil Khir Baharom.

Menurutnya, kerajaan tidak mahu ajaran seperti itu berkembang di Malaysia kerana ia menyimpang dan boleh mengancam keharmonian masyarakat dan negara walaupun sekali imbas ia kelihatan biasa.


“Ajaran itu melampaui fahaman Ahli Sunnah Wal Jamaah kerana tidak mempercayai tiga Khalifah Ar-rasyidin, Saidina Abu Bakar, Saidina Umar, Saidina Uthman. Hanya Saidina Ali dipercayai mereka manakala yang lain dianggap kafir.

“Kita menyekat ajaran yang menganggap orang lain sebagai kafir ini daripada berakar umbi. Kita tidak mahu ia berkembang.


“Sekali imbas ia nampak biasa saja, tapi sebenarnya ia boleh membawa kepada tindakan yang melampau,” katanya, ketika dihubungi Harian Metro, di sini, semalam.


Beliau diminta mengulas tindakan Jabatan Agama Islam Selangor (Jais) yang bertindak tegas terhadap kumpulan ajaran Syiah apabila menyerbu markas kumpulan itu dalam satu operasi di sebuah rumah kedai dua tingkat di Taman Sri Gombak, dekat sini, Rabu lalu.

Dalam serbuan itu seramai 128 orang ditahan, dengan ada antara mereka yang didapati terlalu taksub sehingga mengukir kalimah Allah di lengan tangannya sedangkan tindakan berkenaan menyimpang daripada ajaran Islam yang melarang sebarang bentuk ukiran berupa tatu.

http://www.hmetro.com.my/articles/Bendungsebelumterlewat/Article/

No comments:

Post a Comment