Monday, October 18, 2010

Dr. Ahmad Chalabi dan Penjajahan Iraq 2003 (Bahagian 3)

Wayang Boneka.

Sejurus setelah melarikan diri Jordan, Chalabi mula berkenalan dengan CIA yang akhirnya membawa penubuhan INC pada tahun 1992. Pertemuan pertama berlaku di Vienna, Austria, dan kemudian di bandar Salahuddin di utara Iraq. INC muncul sebagai kumpulan payung kepada banyak kumpulan pembangkang Iraq dalam buangan. Pada awal 1990-an, CIA membelanjakan kira-kira $ 100 juta disalurkan kepada INC dan sekutu Kurdi di utara Iraq - sehinggalah operasi mereka menemui kegagalan tahun 1996. Walaupun CIA memotong peruntukan INC selepas itu, tidak menjadi halangan kepada Chalabi dan terus bekerja dengan ahli kongres Republik untuk melobi supaya Akta Pembebasan Iraq diluluskan oleh Kongres. Akta Pembesan Iraq itu menyediakan sejumlah dana yang besar dan pelbagai jenis sumbangan untuk INC dan kumpulan pembangkang yang lain. Bagaimanapun, dalam pelaksanaannya, INC terlibat dalam pertikaian dengan Jabatan Luar Negeri kerana semakan akaun ke atas dana yang diterima oleh INC. "Dia seorang penjenayah wang," kata Akins, bekas duta besar ke Arab Saudi. "Dia penipu, dia lebih berminat untuk mendapatkan wang,. Dan saya kira, semuanya masuk ke akaun bank milknya dan rakan-rakannya."

Awal 2002, Kementerian Luar Negeri dan INC telah menemui jalan buntu terhadap pembayaran kepada INC, dan pertikaian itu hanya diselesaikan ketika Pentagon, dengan kumpulan pro-Chalabi nya, bersetuju untuk mengambil alih pembayaran kepada INC untuk kerja-kerja mengumpul makulmat perisikan yang terkini di Iraq.

Malahan setelah tahun 1996, Chalabi tetap berkeras bahawa kerajaan Saddam Hussein akan hancur jika INC, dengan hanya sokongan terhad Amerika untuk melancarkan serangan yang dirancang. Pada bulan Jun 1997, Chalabi berucap kepada lembaga pertubuhan JINSA, yang yang terdiri daripada, (Richard) Perle, (James) Woolsey dan tokoh pendukung Israel bergaris keras seperti Jeane Kirkpatrick, Max Kampelman, Eugene Rostow dan bekas ahli Republican Steve Solarz (DN.Y.). " Perancangan INC untuk menggulingkan Saddam adalah ringkas sahaja," kata Chalabi kepada JINSA. Dari pangkalan di utara, Iraq INC akan mula menghadapi pasukan Iraq dengan hanya sokongan politik dan logistik dari Amerika Syarikat, termasuk usaha AS untuk "menyogok makanan, rumah dan sebaliknya menyediakan kepada tentera Iraq yang meninggalkan Saddam." Kemudian, Chalabi menyimpulkan, "Dengan sokongan AS politik dan sokongan serantau untuk proses pengepungan secara berperingkat, Saddam boleh dipaksa bersembunyi di Takrit dan akhirnya dihapuskan." Itu saja.

Gagasan bahawa menggulingkan Saddam Hussein dengan semudah itu, tentu saja diejek oleh hampir semua pegawai CIA, pakar ketenteraan dan strategik di Jabatan Luar Negeri.

Memanfaatkan secara berkesan hasil peristiwa 9-11, Perle, Woolsey dan syarikat mula memukul gendang untuk perang besar-besaran terhadap Iraq. Dengan Presiden Bush menunda di belakangnya menggambarkan Saddam sebagai "orang yang cuba membunuh ayah saya," parti peperangan menerima sokongan atasan. Menurut maklumat terbaru tentang strategi yang dibocorkan perang AS terhadap Iraq yang sedang dirancangkan sekarang akan melibatkan sehingga 250.000 askar AS dan akan mengakibatkan pendudukan tentera secara terbuka bermodelkan Iraq pada pasca Perang Dunia II pendudukan Jerman dan Jepun.


Sementara itu INC berharap untuk menduduki Baghdad dengan menunggang kereta kebal Amerika. Beberapa minggu lalu Pentagon memulakan program untuk melatih askar INC untuk konflik yang bakal datang di Iraq, namun usaha itu tidak ubah seperti perbuatan bodoh. Mengusir Saddam Hussein, jika perkara itu terjadi, akan menjadi pekerjaan pasukan AS, bukan INC Tapi serangan gaya hubungan awam (propaganda media) Big Brother sedang dipersiapkan, bertujuan untuk mencipta mitos bahawa Iraq akan dibebaskan oleh pakatan Amerika bersama INC "Saya ingin membuat cerita nasional yang mana Iraq akan dibebaskan oleh rakyat mereka sendiri," kata Clawson, pengasas WINEP. "Ini mungkin tidak lebih benar berbanding idea bahawa Perancis membebaskan diri mereka dalam Perang Dunia II." Tapi, Clawson menegaskan, ini adalah rekaan yang akan bergema dengan laungan orang-orang Iraq sendiri.

Hampir tidak ada, termasuk di kalangan INC sendiri, yang berfikir bahawa Chalabi mempunyai prestij di Iraq. Entifadh Qanbar, bekas pegawai muda Iraq yang mengetuai pejabat INC di Washington, mengatakan bahawa Chalabi mewakili "majoriti diam" orang Iraq. Ditanya adakah orang di Baghdad telah mendengar tentang Chalabi, Qanbar berkata: "Mereka mungkin tidak mengenali orang itu, namun dia mewakili pandangan mereka .."

Ramai yang lain mengejek idea Chalabi. "Ini merupakan formula untuk menyiapkan sebuah rejim boneka," kata David Mack, naib presiden Middle East Institute, bekas duta besar AS untuk Emiriah Arab Bersatu dan bekas timbalan setiausaha negara untuk Near Eastern Affairs orang yang telah berurusan secara meluas dengan tokoh-tokoh politik pembangkang Iraq dan pegawai ketenteraan. "Dan kita akan mempunyai tanggung jawab untuk mempertahankan mereka untuk jangka masa yang sangat lama, dengan memakan masa yang lama, mungkin dengan darah tentera Amerika." katanya

Namun tempoh masa yang tidak batas mempertahankan gaya pengkhianatan INC mungkin menepati apa yang Amerika mahukan, kerana ia akan bererti bahawa pasukan Amerika akan menduduki ladang minyak Iraq untuk beberapa tahun yang akan datang.


Bersambung...

Bahagian satu
Bahagian dua

No comments:

Post a Comment