Wednesday, October 27, 2010

Mengenali Boneka Amerika, Tali Barut Iran

Kumpulan Pembangkang Iraq Era Saddam.

Berikut ini adalah ringkasan tentang Iraqi National Congress dari prospektif Michael Gunter, penulis buku The Kurdish Predicament in Iraq: A Political Analysis, 1999, pages 32-50..

Mari kita meneliti ringkasan kegiatan politik parti-parti Syiah dan Kurdis lama kerana ramai kalangan kita tidak menyedari dan bilakah mereka menjadi majoriti dalam INC :


1. Orang-Orang Syiah.


Sebahagian besar pembangkang beraliran agama kepada rejim sekular Ba’ath telah tertumpu kepada kalangan majoriti Syiah di selatan Iraq. Sebenarnya, ulama Syiah telah menubuhkan parti Da’wa Islamiyah pada awal 1960-an. Pada tahun 1979, kejayaan revolusi Khomeini di Iran telah membantu mengubah Da’wa menjadi sebuah organisasi pertubuhan pembangkang kepada pemerintahan sekular Saddam.

Pada bulan November 17 Disember 1982, Iran telah membantu untuk mendirikan Majlis Agung Revolusi Islam di Iraq (SAIRI - kini SCIRI), sebagai kelompok penaung kepada semua kumpulan Syiah di Iraq. Muhammad Baqir al-Hakim tokoh agama terkemuka Syiah anak kepada Muhsin al-Hakin, telah menjadi Ayatollah terkemuka di Iraq pada tahun 1960, kemudiannya menjadi ketua baru organisasi berkenaan.


2. Orang-Orang Kurdis.


Orang-orang Kurdis di utara Iraq sentiasa menjadi pemberontak sejak penjajahan Inggeris ke atas Iraq berikutan Perang Dunia I. Banyak masa mereka telah mengalami pengalaman pahit, berpecah sesama sendiri. Pada bulan November 1980, Kesatuan Patriotik Kurdistan (PUK), yang dipimpin oleh Jalal Talabani, telah menyertai gabungan dengan parti komunis - Iraqi Communist Party (ICP) (ICP), yang dipimpin sejak 1964 oleh Aziz Muhammad yang berketurunan Kurdis, dan Social Party of Kurdistan in Iraq (SPKI), yang dipimpin oleh Rasul Mamand dan Mahmud Othman, untuk membentuk Democratic National and Patriotic Front (DNPF). Kurdistan Democratic Party (KDP) sengaja dipinggirkan. Oleh demikian, KDP yang dipimpin oleh Masoud Barazani, telah bergabung dengan rakan kongsi PUK dalam Front Democratic National Front (DNF) beberapa minggu kemudian.

Seorang pembangkang bekas jeneral parti Baath, Hassan Mustafa Naquib telah mencipta kumpulan yang lain pada bulan Julai 1981. Organisasi ini dikenali sebagai Islamic National Liberation Front (INLF) atau Iraqi Front of Revolutionary, Islamic, and National Forces (IFRINF). Walaupun publisiti cukup meluas diberikan kepada tiga kumpulan tersebut ketika itu, pencapaian mereka masih terhad. Mereka hanya boleh melantik ketua bagi kesatuan etnik dan parti-parti Kurdi pada lewat 1980-an dengan tertubuhnya Iraqi Kurdistan Front (IKF). Sementara kesatuan kumpulan pembangkang Iraq itu hanya berjaya diwujudkan pada awal tahun 1990-an menerusi usaha dari National Iraq Kongres yang diketuai oleh seorang Syiah bernama Ahmad Chalabi.


3. The Iraqi National Congress (INC)

INC telah berusaha untuk menjadikan pemerintahan Saddam Hussein menjadi satu tragedi nasional yang tidak pernah berlaku dalam sejarah Iraq dan bangsanya, telah menghancurkan masyarakat awam dan membawa negara ke ambang kehancuran. Visi INC adalah - menyatukan semua kekuatan pembangkang untuk bekerja ke arah menyelamatkan rakyat Iraq. INC menyediakan perwakilan penuh daripada semua kumpulan dan komuniti populasi Iraq, termasuk majoriti Syiah, Sunni sekular, Kurdis (kebanyakannya nasionalis dan sekularis), Kristian, dan lain-lain minoriti. Bagaimanapun, INC tidak menyokong program politik tertentu atau penyelarasan oleh organisasi lain. Sebaliknya, ia berfungsi sebagai satu organisasi payung yang menaungi dan menyediakan rangka institusi untuk mempopularkan agenda demokrasi dan melaksanakan sebuah pemerintahan secara demokrasi di kalangan rakyat Iraq.

Sasaran segera NC adalah untuk membina dirinya sebagai pihak berkuasa yang bertanggung jawab dan kredibel yang berpangkalan di tanah Iraq, untuk menyediakan bantuan kemanusiaan rakyat Iraq dan untuk meminta sokongan dari masyarakat antarabangsa. Dalam mencapai kedua-dua, INC terus menekankan pelaksanaan resolusi Majlis Keselamatan PBB 688 (1991) yang menuntut Iraq mengakhiri penindasan terhadap rakyatnya, serta resolusi DK PBB 712 (1991) yang meminta hasil minyak Iraq diberikan kepada rakyat Iraq. Semua ini dilakukan sambil menjamin integriti wilayah dan kemerdekaan rakyatnya di bawah sebuah pemerintah yang bersifat demokratik, berperlembagaan, berparlimen dan memiliki struktur yang pluralistik.


4. Persidangan Beirut - Mac 1991.

Akar-akar yang mebawa kepada penubuhan INC sebenarnya telah dihasilkan menerusi kelulusan daripada Jawatankuasa Tindakan Bersama (Joint Action Committee) pada akhir Disember 1990 dan satu persidangan yang diadakan di Beirut, Lubnan, pada 09-11 Mac 1991. Pada akhir persidangan itu sekitar 300 delegasi daripada 20 kumpulan yang dibentuk oleh Dewan Iraq Bebas (Free Iraqi Council) yang dipimpin oleh Saad Salih Jabr, seorang Syiah dan anak kepada bekas perdana menteri.

Kesatuan dalaman kumpulan itu ternyata sukar dihasilkan, dibayangi dengan perselisihan dan persoalan siapa yang mewakili siapa, berapa peratus dan perkongsian masing-masing yang bakal diperolehi menerusi pungutan suara. Menerusi pengakuan sendiri, pembangkang menderita daripada narsisisme parti yang berjumlah puluhan kumpulan, masing-masing mempunyai tidak lebih dari 10 atau 20 orang ahli.

Dengan kekalahan mengejut yang dialami kaum Syiah dan Kurdi, termasuk kebanjiran pelarian meninggalkan Iraq, mereka kembali ke tempat yang selamat yang dilindungi oleh sekutu mereka, dan mereka menyertai rundingan dengan Saddam berkaitan hubungan dengan masa depan hubungan mereka dengan kerajaan secara dramatik telah melemahkan barisan pembangkang. Kegagalan rundingan Kurdis, bagaimana pun telah membawa mereka kembali kepada kelemahan berkali ganda. Pada tahun 1991, Saddam mengenakan sekatan ekonomi ke atas wilayah utara bersama-sama dengan menarik para pegawai kerajaan, dalam usaha untuk mematahkan mereka. Tindakan ini memberi kesan penetangan kaum Kurdis dengan lebih keras dan membawa kepada pada pembentukan kerajaan de facto Kurdis pada tahun 1992.


5. Persidangan Vienna - Jun 1992.

Awal tahun 1992, perancangan dimulakan untuk mengadakan persidangan pembangkang yang kedua. 25 elemen yang berpengaruh, parti-parti, dan personaliti-personalisti yang dilaporkan menjadi jawatankuasa persiapan yang terdiri daripada:

SAIRI, Dawa, IKF, Socialist Arab Baath Party-the Iraqi Command, ICP, Iraqi National Accord (INA), Free Iraqi Council, Independent Organization (Mejar Jeneral Hassan Naquib), Dr. Muhammad Bahr al-Ulum, Islamic Action Organization (IAO), Iraqi Democratic Grouping, Peoples Democratic Party of Kurdistan, Union of Iraqi Democratic-London, United Democratic Party (Ahmad al-Habbubi), National Reform Movement di Iraq, Supreme Council of Iraqi Tribes, Islamic Union of Iraqi Turkomen (IUIT), Assyrian Democratic Movement (ADM), Socialist Party (Mubdir al-Wis), Dr. Abd-al-llah al-Nasrawi, Islamic Movement di Kurdistan, Free Officers Movement, Islamic Forces Grouping, Socialist Party of Kurdistan, dan Democratic Union Amerika dan Kanada.

Persidangan kedua pembangkang Iraq diadakan di Vienna, Austria, bermula dari 6-19 Jun, 1992. Kira-kira 160 delegasi yang mewakili pelbagai kumpulan pembangkang yang berbeza, liberal dan demokratik yang tinggal di London hadir, termasuk orang-orang Kurdis. Meskipun kehadiran mereka dilaporkan untuk persiapan persidangan, bagaimanapun, kumpulan-kumpulan Syiah yang penting seperti SAIRI dan Dawa hanya menghantar pemerhati-pemerhati, kerana kecurigaan mereka mengenai pengaruh Barat dalam persidangan itu dan kesangsian terhadap tindakan bersama-sama dengan kumpulan-kumpulan aliran sekular.

Persidangan ini telah membentuk sebuah majlis kebangsaan yang terdiri dari 87 ahli di mana orang-orang Kurdis diperuntukkan 22 kerusi, sementara menyentuh idea federalisme untuk etnik Kurdis. Suku Kurdis, bagaimanapun, mengejutkan sejumlah kelompok pembangkang Arab di Vienna, menuntut persidangan berkenaan mengiktiraf hak mereka untuk menentukan nasib sendiri dan bahawa kesatuan Iraq bersifat sukarela sebagai ganjaran kepada etnik Kurdi menyertai barisan pembangkang. Jawad al-Maliki, pengerusi persidangan pembangkang pertama di Beirut dan, sebagai anggota pimpinan parti Dawa, tidak hadir di persidangan Vienna, menolak permintaan Kurdis ini sebagai langkah ke arah untuk memisahkan diri mereka – pembentukan negara Kurdis yang berasingan. Menyedari bahawa puak-puak yang tidak ikut serta gaya fundamental dalam barisan pembangkang Iraq, ahli INC mula cuba untuk memperbaiki situasi.


6. Persidangan Salahuddin - Oktober 1992

Pada tarikh 27 Oktober 1992, kira-kira 234 delegasi yang mewakili 90 peratus daripada kumpulan pembangkang Iraq mula berkumpul untuk pertama kalinya di tanah Iraq di bandar Salah al-Din, utara Arbil, wilayah Kurdistan Iraq. Persidangan ini, berjaya mewujudkan membentuk lembaga-lembaga yang menetukan dasar INC.

Anggota Majlis Kebangsaan telah diperluas dari 87 – 234 anggota. Kemudian menubuhkan dewan tiga orang presiden yang memberikan status perwakilan yang sama taraf kepada kelompok Syiah, Kurdis, dan Sunni, yang terdiri daripada :

(1) Sayyid Muhammad Bahr al-Ulum,
(2) Massoud Barzani,
(3) Mejar Jen. Hassan Mustafa Naquib.

Akhirnya, sebuah dewan eksekutif yang terdiri dari 26 ahli dibentuk untuk menguruskan operasi harian perjuangan menentang Saddam. Ahmad Chalabi, seorang Syiah sekular dipilih sebagai presiden majlis eksekutif, Hani al-Fekaiki, (a Sunni,), Latif Rashid, (Talabani parti PUK), dan Sheikh Humam Hamudi (SAIRI) dipilih sebagai Naib Presiden Majlis Eksekutif.

Dr. Abd al-Husayn Shaban, seorang berfahaman demokrat bebas, telah dilantik sebagai setiausaha dewan, bagaimanapun dia meletakkan jawatan pada 1994. Lima orang Kurdis telah dipilih : Sami Abdurrahman (KDP); Hoshyar Zebari (KDP); Mohsin Dizai (bebas tapi pro KDP); Kamal Fuad (PUK); Mula Ali Abdul Aziz (Islamic Movement of Kurdistan).

Pelbagai kumpulan Syiah Arab termasuk Sami al-Askari (Syiah Dawa); Nizar Haydar (IAO); Jasim Hasan dan Muhammad Ali (bebas) ; Fulayh al-Samarai; Muhammad Jabbar; Izzat al-Shabandar (IFG); dan Talib al-Bayati (SAIRI).

Lain-lain pemimpin Arab termasuklah Amir Abdullah (Komunis); Riyadh al-Yawar (Nasionalis Arab Nationalis); Ayad Allawi (bekas perisikan Iraq, ketua INA) ; Aziz Ailyan (Kesatuan Union) ; Talib Shabib (bekas Menteri Luar Iraq, kini bebas); dan Sheikh Sami Azara al-Majoun (ketua suku Arab).

Muzafar Arsalan (pemimpin National Turkoman Party of Iraq); dan Albert Yelda (ADM) juga dilantik ke dalam majlis eksekutif. Bayar Jabr dari SAIRI dan Abd al-Sattar al-Duri (bebas), anggota asal yang tidak lagi bertugas dalam dewan berkenaan pada lewat tahun 1994.

Ibu pejabat luar INC telah ditubuhkan di London dan dalam Iraq terletak di bandar Salah al-Din. Pada tahun 1996, lokasi berkenaan telah ditinggalkan apabila Saddam menyerang pejabat berkenaan.


7. Sikap Berkecuali

Walaupun dianggarkan 90% daripada lebih daripada 70 kumpulan pembangkang Iraq pada satu masa atau sumber lain melaporkan penyertaan dalam INC, Chalabi Admad mengaku bahkan di kemuncaknya, beberapa kekuatan pembangkang utama masih belum berada di dalamnya. Ketua di kalangan mereka telah berada dalam kumpulan Islam SAIRI, Dawa, dan Islam Aksi.

Walaupun ketiga menyertai INC dalam persidangan Salah al-Din, mereka melakukannya dengan alasan menyertai perwakilan Syiah. Secara khusus, Muhammad Baqir al-Hakim, pemimpin SAIRI, menolak keahlian di dewan kepresidenan INC kerana Syiah di Iraq telah meningkat kepada 65% dari warga Iraq. Lalu mengapa mereka hanya mempunyai perwakilan 1/3 dalam jawatankuasa presiden?

Lebih konsisten dalam barisan pembangkang walaupun kurang penting ialah saiz mereka telah menjadi sebanyak 16 kumpulan nasionalis yang cenderung mengambil posisi pro-Syria, termasuk Arab Baath Socialist Party, Iraqi Command ; the Independent Group ; the Iraqi Socialist Party; the Arab Socialist Movement; the Unionist Nasserite Grouping; the Iraqi Democratic Grouping; the Iraqi Democrats Union; the Democratic Pan-Arab Grouping; dan national Reconciliation Group

Kumpulan-kumpulan ini telah disebut dengan beberapa nama seperti Action Bureau, the Coordinating Committee for Nationalist and Democratic Action, dan the Pan-Arab Action Coordinating Committee, antara lain. Kumpulan ini berpendapat bahawa unsur-unsur pro-barat yang mengendalikan INC dan cuba untuk memecahkan Iraq.


8. INC dan Pasukan Ketenteraan

Tentera memainkan peranan yang paling penting dalam strategi INC untuk menggulingkan Saddam: INC menggalakkan unsur-unsur yang benar-benar patriotik kepada tentera Iraq untuk lebih berusaha menjatuhkan rejim Saddam. Idea menubuhkan pasukan tentera muncul pada musim gugur 1994. INC telah membentuk tiga kem di kawasan Shaqlawa untuk melatih bekas tentera militia dan warga awam untuk menjadi tentera yang berdisiplin. Lewat tahun 1994-an, Ahmad Chalabi menyatakan bahawa kekuatan tentera INC berjumlah sekitar 4.000 pasukan darat.

Pada bulan Mac 1995, Staf Mejar Jeneral Wafiq al-Samarrai mendakwa berjaya cemerlang dalam serangan kecil gabungan INC-PUK - yang berusaha untuk menawan bandar Kirkuk dan mencetuskan rampasan kuasa terhadap Saddam. KDP, namun, menolak untuk menyerang Mosul, dan CIA turut menarik sokongannya. Setelah campur tangan Saddams Ogos 1996, INC menghentikan aktiviti kekuatan tentera mereka.


9. Kewangan INC.

Walaupun angka mencecah sebanyak $ 50 juta wang sumbangan oleh kerajaan AS untuk INC, penulis menyatakan bahawa Muhammad Bahr al-Ulum, salah satu daripada tiga ahli dalam dewan presiden INC, telah menyatakan samada dia atau sesiapa pun di kalangan ahli kepimpinan INC sangat mengetahui bahawa kerajaan Amerika mendanai INC. Walaupun perlu untuk merahsiakan, namun Bahr al-Ulum kurang berpengalaman dalam membahaskan sokongan rahsia AS. Begitu juga walaupun, telah disebutkan bahawa ianya menjadi hak Chalabi untuk menjawab semua butiran mengenai dana ini. Chalabi sendiri telah menyatakan bahawa AS telah memberikan INC sekitar $ 320.000 setiap bulan pada saat kemuncak sokongan AS terhadap INC. Dari jumlah setinggi $ 40 juta pada tahun 1992, kerajaan Clinton kembali mengatur skala sumbangannya menjadi kurang dari $ 20 juta disebabkan kekurangan hasil. Sementara CIA telah mencadangkan untuk membelanjakan $ 15 juta pada tahun berikutnya. Pada bulan April 1995, New York Times menerbitkan sebuah artikel yang secara khusus mengenal pasti INC sebagai salah satu penerima dana. Pada tahun-tahun berikutnya, AS terus membiayai INC, tetapi jumlah berkenaan tidak pernah cukup untuk menjayakan misi mereka.


10. Pergelutan dalaman Iraqi National Congress (INC)

Pada musim panas tahun 1995, INC mengalami pergolakan. Perang saudara meletus antara KDP dan PUK dikalangan etnik Kurdis, sementara perpecahan dalaman INC mengenai personaliti, taktik, dan kewangan yang mengarah ke pembelotan. Memprotes cara INC membuat keputusan dan mengaku tidak mengetahui bahawa kumpulan itu telah ditaja oleh CIA, Bahr al-Ulum menangguhkan keanggotaannya pada Mei 1995. Bulan Oktober berikutnya, beliau mempengersusikan pertemuan kumpulan pembangkang Iraq di London dalam usaha untuk membentuk sebuah barisan politik yang baru bagi mereka yang menentang INC. SAIRI dan Dawa, bagaimanapun, tidak menyertai dalam usaha baru ini.

Tiga bulan selepas pembelotan Bahr al-Ulum, Naquib menjadi ahli kedua daripada tiga lelaki yang mngetuai kepresidenan Dewan INC telah berhenti, menyatakan bahawa INC bukan lagi pasukan patriotik Iraq dan telah menjadi sebuah syarikat kepada Ahmad Chalabi, malahan, Naquib menuduh Barzani telah menyerang rumahnya di bandar Salah al-Din dan cuba untuk membunuh salah seorang pembantu utamanya. Kerana itu, dia tidak lagi akan tinggal di utara Iraq.

Wafiq al-Samarrai, bekas ketua perisikan tentera Iraq yang telah membelot ke kumpulan pembangkang pada bulan November 1994 dan pada musim panas tahun 1995 memimpin kumpulan yang disebut Iraqi national Movement, dengan lebih jauh menuduh Barzani mempunyai niat untuk membunuhnya dan bertindak sebagai agen rejim Saddam. Secara khusus, Samarrai menuduh Barzani untuk menyelesaikan perjanjian dengan Baghdad untuk menghalang pembangkang menyerang Mosul pada Mac sebelumnya, menyerang Talabani ketika pemimpin PUK berusaha melawan pasukan Saddam, dan mengusir elemen pembangkang Arab dari daerah di bawah kawalan KDP. Sebagai respons, Barzani mempersoalkan peranan Samarrai dalam barisan pembangkang, dan menuduhnya sebagai salah seorang pelaku jenayah kempen pembersihan etnik Anfal pada akhir tahun 1980-an di utara Iraq. Malahan Al-Hakim, Bahr al-Ulum serta kemudiannya, Naquib bertindak mempertahankan Barazan.


11. Pendedahan oleh INC dan Persidangan London 1995.

INC mulai mendedahkan ; Syria mula mendorong sebuah alternatif yang berasal dari Damsyik dan terdiri dari nasionalis, Islamis, demokrat, dan etnik Kurdis. Mahdi al-Ubaydi, jurucakap kelompok ini, menyarankan bahawa mereka harus mencipta alternatif kepada INC dan menyatakan, di antara tugas pertama untuk melakukan tindakan dalam kordinasi dengan para pemimpin tentera dan pemimpin popular di Iraq yang bersimpati dengan kumpulan-kumpulan pembangkang, untuk menggulingkan rejim. Pada akhir Ogos 1995, kira-kira 50 pemimpin pembangkang mewakili 18 kumpulan pembangkang Iraq bertemu di London untuk mempertimbangkan peristiwa yang sedang berlaku, termasuk pembelotan menantu Saddam, Husain Kamil.

Ini adalah antara kelompok yang menghadiri pertemuan London: SAIRI, Iraqi National Accord, PUK, ICP, Iraqi Socialist Party, Iraqi Democratic National Accord Grouping, Iraqi National Reform Movement, Islamic Cadres Movement, Iraqi Independence Organization, Islamic Movement in Iraqi Kurdistan, Turkomen Democratic Movement, Assyrian Democratic Movement, Iraqi Democratic Grouping, Iraqi Democratic Union, Iraqi Democratic Islamic Grouping, Committee for Coordination Iraqi Democratic Tendency Forces in Britain, Democratic Pan-Arab Grouping, dan World Assyrian Union. Antara individu ternama yang dilaporkan hadir ialah : Muhammad Bahr al-Ulum, Mahmud Othman, Shakh Husayn al-Shalan, Nuri Talabany, Abd al-Sattar al-Duri, Rahim Ajinah, Ismail al-Qadiri, Sami Faraj, Sad Abd al-Razzaq, Muhammad Hamawandi, Majid al-Hiti, Nabil Yasin, Riyad al-Zuhayri, dan Ali Salih. Wakil yang tidak hadir termasuklah Ahmad Chalabi dan wakil-wakil dari KDP pimpinan Barzani.

Para peserta yang hadir menekankan perlunya untuk menyekat rejim dari melarikan diri, dengan merujuk kepada pembelotan Husain Kamil. Mereka kemudian menekankan keperluan untuk memperluaskan medan aksi di dalam tanah air sehingga rejim dapat disingkirkan sepenuhnya. Rejim masa depan harus memastikan sturktur pluralisme, penggiliran kuasa secara aman, dan kebebasan undang-undang, dan hak-hak-hak yang sah warganegara lain dan kaum minoriti.


12. Lain-lain Pembangkang Iraq.

Di London, Sharif Ali Bin al-Husain (Putera Ali), penuntut untuk takhta Iraq dan pemimpin Constitutional Monarchy Movement, mendakwa mempunyai hubungan yang kuat dengan semua puak pembangkang Iraq. Tujuannya seharusnya adalah untuk menggulingkan Saddam dan membentuk sebuah alternatif yang dapat diterima oleh rakyat Iraq melalui pungutan suara bebas.

Nabil Janabi, pemimpin pembangkang Democratic National Party berpendapat bahawa Raja Jordan adalah pewaris sah takhta Iraq dan harus menjadi ketua raja berperlembagaan persekutuan gabungan Iraq dan Jordan. Raja Hussein dari Jordan memang memulakan perbincangan idea memindahkan kumpulan pembangkang Iraq dari London ke Amman, di mana dia boleh bekerja untuk mendirikan sebuah negara persekutuan Syiah-Sunni-Kurdi di Iraq yang akan digabungkan dalam konfederasi Jordan.

Sumber : Michael M. Gunter, The Kurdish Predicament in Iraq: A Political Analysis

No comments:

Post a Comment