Saturday, December 18, 2010

Website Syiah : Gelombang anti Syiah melanda Malaysia

Media Malaysia kelmarin menyiarkan berita serbuan Jabatan Agama Islam Malaysia (JAIS) terhadap Hawzah Imam Ali Ar-Ridha (as) di Gombak bersama tuduhan-tuduhan terhadap Syiah Imamiyah di Malaysia tanpa memberi ruang kepada pengikutnya memberikan jawapan.

Media Malaysia kelmarin menyiarkan berita serbuan Jabatan Agama Islam Malaysia (JAIS) terhadap Hawzah Imam Ali Ar-Ridha (as) di Gombak bersama tuduhan-tuduhan terhadap Syiah Imamiyah di Malaysia tanpa memberi ruang kepada pengikutnya menjawab. Antara fitnah-fitnah yang ditujukan kepada Syiah Imamiyah ialah seperti berikut:

Utusan Malaysia:

Melaporkan bahawa pengarah JAIS Datuk Muhammed Khusrin Munawi berkata pengikut Syiah Imamiyah menganggap umat Islam mazhab lain sebagai kafir dan menyeleweng kerana wujud beberapa percanggahan dari sudut akidah dan syariah.

Berita Harian:

“Memukul badan sendiri menggunakan rantai sehingga berdarah sebagai tanda menyucikan dosa pada setiap 10 Muharam adalah antara 23 penyelewengan agama diamalkan kumpulan ajaran sesat dikenali Hauzah Ar Ridha”

(Hauzah Ar-Ridha ialah nama tempat yang diadakan majlis-majlis dan pengajian pengikut Ahlul Bait a.s., bukannya nama kumpulan)

Akhbar Sinar Harian:

Menulis kata-kata Muhammed Khusrin Munawi bahawa sambutan 10 Muharam merupakan salah satu pengisian fahaman Syiah yang mana jika di negara Iran mereka akan menyeksa tubuh sehingga berdarah sebagai cara untuk menyucikan diri dan hari memperingati Saidina Ali.

(Lihat fatwa-fatwa ulama Syiah yang menjadi pegangan para pengikut Syiah Imamiyah: Fatwa-fatwa ulama dan Marji' tentang budaya memukul badan dengan pisau dan rantai)

Akhbar Kosmo:

Ajaran yang dipercayai aktif sejak dua tahun lalu itu (Syiah Imamiyah) dikatakan lebih berbahaya daripada ajaran Al-Aqram kerana pengikutnya menganggap darah orang Islam yang lain adalah halal dan jika dibunuh dianggap sebagai jihad.

(Syiah Imamiyah sentiasa menganjurkan perpaduan umat Islam. Perkara ini jelas di dalam perlembagaan artikel 11 dan 12 Republik Islam Iran yang mewajibkan perpaduan dan membenarkan mazhab-mazhab Ahlusunnah bebas beramal dengan pegangan masing-masing).

Harian Metro:

Memetik kata-kata Muhammed Khusrin Munawi sebagai berikut:

“Bagi lelaki, tarikan seks dipercayai menjadi antara sebab utama mereka mudah mengikuti fahaman Syiah kerana fahaman ini menghalalkan nikah mutaah. Pengikut Syiah juga beranggapan membunuh Ahli Sunnah Wal Jamaah halal dan dibenarkan, malah menjadi satu jihad kepada mereka.”

(Nikah Mut'ah jelas disebut dalam al-Quran dan Hadis. Dalam hukum Fiqh Syiah Imamiyah nikah Mut'ah sudah jelas wajib disertai izin wali, mas kahwin dan hak anak yang lahir. Walaupun Ahlusunnah mengharamkan nikah Mut'ah, di dalam kitab Siyar A'lam an-Nubala menceritakan seorang tokohnya bernama Ibnu Juraij pernah menikah Mut'ah dengan 60 wanita. Beliau merupakan seorang perawi Hadis Ahlusunnah.)

Lebih meghairankan lagi hari ini Penasihat Agama Istana Negara, Datuk Dr Hassan Din al-Hafiz, berkata Syiah tidak pernah diiktiraf di Malaysia. Lebih malang lagi katanya perkahwinan di antara umat Islam yang berpegang kepada ajaran ahli Sunnah Wal Jamaah dan pengikut Syiah yang boleh mengakibatkan perkahwinan tidak sah dan anak yang lahir daripada perkahwinan terbabit boleh dikategorikan sebagai anak zina. Padahal Undang-undang keluarga Islam Selangor pernah mengakui Mazhab Syiah Imamiyah (rujuk: http://www.islam.gov.my/buu/kelsel.html#tafsiran "Hukum Syara' " ertinya hukum yang diterima oleh mazhab Syafle, Hanafi, Maliki, Hambali dan Syiah (Zaidiyyah dan Jaafariyyah)


http://www.abna.ir/data.asp?lang=15&Id=217360

No comments:

Post a Comment