Saturday, December 18, 2010

Tindakan diambil kerajaan bagi pastikan tiada pelajar Malaysia di luar negara terpengaruh

KUALA LUMPUR: Tindakan kerajaan mengiktiraf beberapa universiti dan institusi pengajian tinggi di Mesir, Jordan dan beberapa negara Islam lain adalah bagi membendung penyebaran ajaran sesat, termasuk fahaman Syiah di kalangan rakyat negara ini terutama pelajar.

Ia juga bagi memastikan silibus dan kurikulum diajar di institusi itu memenuhi standard ditetapkan Agensi Kelayakan Malaysia (MQA) bagi melahirkan graduan berkualiti.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Jamil Khir Baharom, berkata pengiktirafan institusi pengajian tinggi itu juga memudahkan kerajaan memantau jika ada cubaan untuk menyebarkan fahaman sesat di kalangan pelajar Malaysia.

“Sebab itu, bukan semua universiti luar diiktiraf LAN (Lembaga Akreditasi Negara yang kini dikenali sebagai Agensi Kelayakan Malaysia) dengan harapan pelajar belajar dengan betul. Memang ada yang terpengaruh dengan fahaman itu ketika belajar di luar negara.

“Tetapi kerajaan sentiasa memantau dan ambil tindakan supaya ajaran yang bertentangan ini tidak berkembang dalam negara kita,” katanya, semalam.


Beliau mengulas kemungkinan wujudnya individu tertentu yang pergi ke luar negara untuk mendalami fahaman Syiah yang ditolak di negara ini.

Khamis lalu, Jabatan Agama Islam Selangor membuat serbuan terhadap 200 pengikut ajaran sesat Hauzah Ar Ridha dipercayai ajaran Syiah, yang mengamalkan 23 penyelewengan termasuk memukul badan hingga berdarah bagi menyucikan dosa di Taman Seri Gombak.


Jamil Khir mengakui kemungkinan ada sebilangan kecil individu yang keluar negara bagi mendalami fahaman itu namun Jabatan Agama Islam Negeri sentiasa memantau sebarang aktiviti yang mencurigakan.

Katanya, serbuan sebelum ini menunjukkan kerajaan komited untuk memastikan ajaran sesat, termasuk fahaman Syiah, tidak berkembang di negara ini kerana dikhuatiri akan memecahbelahkan masyarakat.

http://www.bharian.com.my/bharian/articles/LangkahiktirafIPTbendungajaransesat/Article/

No comments:

Post a Comment